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LE GROS CUBE #2

Un big-band complet / A 17 musicians large ensemble

Alban Darche     : saxophones, compositions et arrangements


Marie Krüttli (CH): piano

Gilles Coronado : guitare

Sébastien Boisseau  : contrebasse

Christophe Lavergne : batterie


Jon Irabagon (US): saxophone alto

Loren Stillman (US): saxophone alto

Alban Darche : saxophone ténor

Matthieu Donarier : saxophone ténor

Rémi Sciuto : saxophone baryton


Geoffroy Tamisier : trompette

Laurent Blondiau (BE) ou Jean-Paul Estiévenart (BE) : trompette

Olivier Laisney : trompette

Joël Chausse : trompette lead

John Fedchock (US): trombone

Jean-Louis Pommier : trombone

Samuel Blaser (CH): trombone

Jérémie Dufort : tuba

/FR

Parmi les innombrables métaphores machinistes qui ont déboulé dans l’histoire des « grands formats », celle du « gros cube » est inédite et parfaite pour qualifier cet orchestre flambant: tour à tour ronronnant, ronflant ou rugissant, rutilant mais jamais trop, il fait moins penser à une formule 1 qu’à un joyeux ballet de motards en goguette, chorégraphié de main de maître. De l’instrumentation la plus classique du big band, Alban Darche réussit à tirer des combinaisons inouïes, démontant et remontant sans cesse les sections, revissant les sons à la façon d’un « meccano musical »  confié à un enfant surdoué. Chacun des dix-sept membres de l’orchestre - tous solistes - semble galvanisé par une extrême liberté, grâce aux échappées vrombissantes que lui ménage une orchestration tout aussi cohérente que spectaculaire. Quant aux parties harmonisées, elles possèdent une qualité «vocale» exceptionnelle dans le jazz instrumental actuel. G.ARNAUD


/EN

Amongst all the machine-linked metaphors used in the history of large groups in jazz, that of Alban Darche’s Gros Cube (literally “Big Bike”) is unusual, but absolutely perfect for describing this brand new band. It can purr, snore, or roar in turn; it can even gleam and sparkle, but it never goes over the top. The impression it leaves is less one of a Formula 1 engine than that of a gleeful ballet of bikers out for a good time, swept along in a masterly choreography. Alban Darche succeeds in inventing the most improbable combinations of instruments out of the strictly classical instrumentation of the typical Big Band; he’s constantly putting sections together then dismounting them, as if it were all a musical meccano and he’s a child “screwing” the new sounds together with his particularly gifted hands.

Each of the 17 members of the band – all soloists – seems galvanised into action by a strong sense of liberty, thanks to the roaring breakaways the coherent and spectacular orchestration allows them. As for the collective harmonised parts, they all show an outstanding “vocal” quality that is virtually unknown in current instrumental jazz.  G.ARNAUD